پیام تسلیت هیات مدیره کانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی تهران بمناسبت قیام 15 خرداد
درسها و دستاوردهای قیام ۱۵ خرداد ۴۲
قیام ۱۵ خرداد که با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دینی به وقوع پیوست، به ظاهر سرکوب شد، اما به سبب ویژگیها و شاخصههایی که داشت، در واقع استمرار یافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد و حاوی درسهایی برای تمام ادوار تاریخ و جوامع است
قیامی که واکنشهای متفاوت داخلی و خارجی را برانگیخت، بسیاری از مخفیکاریها را افشاء کرد...
قیام ۱۵ خرداد که با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دینی به وقوع پیوست، به ظاهر سرکوب شد، اما به سبب ویژگیها و شاخصههایی که داشت، در واقع استمرار یافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد. نگاهی عمیق به این قیام میتواند درسهای خوبی برای امروز ما نیز داشته باشد.
اول اینکه به نقش دین، مذهب و علمای دینی در تحولات سیاسی - اجتماعی توجه کنیم و حضور گسترده مردم در این قیام را مرهون معنویتخواهی و دینگرایی مردم بدانیم. بهطوری که مبدا این قیام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قیام امام حسین(ع) بوده و مهمترین نقطه استمرار خود را در همین ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دینی و حضور مردم داشته است.
اگر رژیمهای دیکتاتوری توان از پای در آوردن گروههای سیاسی، چه داخلی و چه منتسب به خارج نظیر حزب توده، را دارند، اما توان مقابله با نیروهای مذهبی را که از بطن ملت جوشیده و رشد کردهاند و براساس عقاید و ارزشها رفتار میکنند نخواهند داشت. لذا پایایی حکومت در کشورهای اسلامی نظیر ایران، به در نظر گرفتن اعتقادات دینی مردم، ترویج و پاسداری از آن بستگی دارد.
لذا تئوری مردمسالاری دینی که به معنای استفاده از حضور مردم براساس مکتب اسلامی و دینی در عرصههای اجتماعی و سیاسی است، بهترین راه حل برای پیشرفت و آبادانی کشور میباشد.
دومین درس این قیام، عدم اعتماد به دولتها و رسانههای خارجی است. در این قیام دولتهایی که شعار دمکراسی و مردمسالاری میدادند نه تنها از قیام مردمی ایرانیان حمایت نکردند، بلکه چون محمدرضا شاه در پی تامین اهداف آنان بود، به طرفداری از دیکتاتوری وی پرداختند و در رسانههای خود قیام سراسری مردم را به شکل اعتراض عدهای مرتجع، محدود نشان دادند.
امروزه نیز دولتهای به اصطلاح دمکرات هیچگاه به دنبال مردمسالاری، آزادی و یا تامین حقوق بشر و ملتها نبوده و هر جا منافعشان اقتضا کند، به همان جا میروند.
جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و سکوت کشورها و همچنین جنایات آمریکا در عراق و اشغال این کشور بدون مجوز بینالمللی و عدم واکنش جدی دولتها بیانگر عمق دروغگویی آنها در شعارهای آزادیخواهانه است.
سومین درس این قیام به همه ملتهای آزادیخواه جهان این است که اگر در مقابل دیکتاتورها ایستادگی کنند و حاضر به فدا کردن جان خود در راه ارزشها باشند، پیروز میشوند. اگر چه قدرتهای خارجی نیز از آن دیکتاتورها حمایت کنند.
هر ملتی با تلاش و فداکاری میتواند سرنوشت خود را تغییر دهد و از زیر یوغ ستمکاران رهایی یابد. مردم فلسطین، عراق و دیگر کشورهای تحت ظلم باید تنها راه نجات خود را مقاومت در برابر ظالمان قرار دهند و تا رسیدن به مقصود از پای ننشینند.
چهارمین درس این قیام که متوجه حوزویان و دانشگاهیان میباشد، این است که دو نهاد مقدس حوزه و دانشگاه و ارتباط عملی این دو را مدنظر قرار گیرد و مستحکم شود.
همانقدر که این دو نهاد در پیروزی انقلاب نقش داشتند، در شکوفایی، پیشرفت و تعالی آن نیز مؤثر خواهند بود. نهضت نرمافزاری علمی که امروزه مورد نظر مقام معظم رهبری است توسط این دو نهاد قابل تحقق است و تکروی یکی از این دو و تخطئه دیگری توفیقی نخواهد داشت....
ارسال به دوستان